Lesmethode

Lesmethode

De Fluitzolder werkt op maat, voor ieder is er een passende lesvorm: individueel, groepsles, kindercursussen, wekelijks of tweewekelijks (voor gevorderden).

Ook de inhoud van de les en de gebruikte methode/boeken zijn gericht op de individuele behoeften van de leerling. Eigen inbreng is daarbij zeer welkom, zoals stukken die een leerling in bijvoorbeeld een orkest of een muziekvriendengroep speelt.

Naast bestaande methodes maakt de docent gebruik van zelf ontwikkeld materiaal voor het aanleren of verbeteren van bijvoorbeeld ‘adem’, ‘dubbele tongslag’, ‘de 6/8 maat’, ’toon’, ‘piccolo/altfluit/basfluit’, ‘het Zwitser pijpersfluitje’, etcetera.

Om de samenspeelervaring te vergroten spelen leerlingen en docent samen fluitduetten, trio’s of kwartetten en zal er veel aandacht besteed worden aan fluit-pianowerken, waarbij de docent op de piano begeleidt, ondermeer uit zelf samengestelde bundels.

De theorie achter de noten krijgt gaandeweg aandacht, met als doel het begrip voor de muziek en daarmee de uitvoering en het genot ervan te vergroten.

Tenminste eenmaal per seizoen wordt er een leerlingenconcert georganiseerd op een mooie locatie zodat iedereen op het podium aan familie en vrienden kan laten horen waar hij mee bezig is geweest.

Docentendoelen:

het genot van muzikale schoonheid overbrengen

aanleren hoe de leerling het meeste uit zichzelf kan halen om daarmee de muziek het beste tot uitdrukking te laten komen

zelfwerkzaamheid van de leerling bevorderen